Άγονη γραμμή

30 Νοεμβρίου 2008

Ο αιγυπτιακός φάρος του Ρεθύμνου

Filed under: Παπαδάκης Χαρίδημος Α. — Άγονη Γραμμή @ 11:51 μμ
Tags:

exofilo-piso exofilo-brosta3

Ένα βιβλίο για την ιστορία του φάρου του Ρεθύμνου.  Πότε κτίστηκε από τους Αιγυπτίους και γιατί μέχρι σήμερα θεωρούσαμε ότι είναι ενετικός.

Κρητική επιθεώρηση 21-12-2008

Η πλέον κατάλληλη λέξη που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για το νέο βιβλίο του Χαρίδημου Παπαδάκη ή Νταραμανελιτη, είναι «έκπληξη». Και αυτό γιατί η έρευνα του για τον φάρο του Ρεθύμνου, για τον οποίο όλοι οι ρεθυμνιώτες πιστεύουν πως είναι ενετικός, αποκαλύπτει πως είναι αιγυπτιακός!

Ο Χαρίδημος Παπαδάκης, παθιασμένος με την έρευνα για την πόλη του, μελέτησε τα ιστορικά στοιχεία κάθε εποχής, τα σκίτσα, τους χάρτες και τις περιγραφές των περιηγητών, παρατήρησε στοιχεία που μέχρι τώρα είχαν περάσει απαρατήρητα, το βλέμμα του είδε κάτω από τα σύγχρονα «γκράφιτι» που βεβηλώνουν το μνημείο και «έπιασε» τη λεπτομέρεια, απευθύνθηκε σε ειδικούς επιστήμονες και με συνδυασμό όλων των πηγών κατέληξε στο συμπέρασμα πως ο φάρος κατασκευάστηκε το μουσουλμανικό έτος Εγίρας 1254, δηλαδή το 1838.

Ο «αιγυπτιακός φάρος του Ρεθύμνου» είναι παράλληλα ένα ταξίδι μέσα στο χρόνο με αφορμή το κεντρικό θέμα του βιβλίου και παρακολουθεί την ιστορία του φάρου και τα «πάθη» του μέχρι και σήμερα, παραθέτοντας γεγονότα και πληροφορίες σχολιασμένα με το γνωστό ανατρεπτικό τρόπο του Νταραμανελίτη.

Άλλα δε θα γράψουμε για το βιβλίο, μόνο ότι αξίζει ο καθένας που ενδιαφέρεται να μάθει την ιστορία της πόλης στην οποία ζει, να το διαβάσει με προσοχή, όπως του αξίζει. Θα πούμε όμως, λαμβάνοντας υπ όψιν την σημερινή απαράδεκτη εικόνα που παρουσιάζει ο φάρος, ότι καλύτερο τέλος δε θα μπορούσε να έχει το βιβλίο από αυτό που επέλεξε ο συγγραφέας, «δάνειο» από την Ε. Ακρίτα: «…Ως λαός δια-θέτουμε αυτό το μοναδικό ταλέντο, να κονιορτοποιούμε το κάλλος, να εκδικούμαστε τη μοναδικότητα…»


Με αφορμή ένα βιβλίο

Εύα Λαδιά- εφημερίδα Ρεθεμνιώτικα Νέα 4-12-08

Μόλις προχθές πήραμε το βιβλίο του Χαρίδημου Παπαδάκη (Νταραμανελίτη) «Ο αιγυπτιακός φάρος του Ρεθύμνου» και ειλικρινά δεν το χορταίνουμε. Δεν είναι μόνο η άψογη γραφή που το κάνει τόσο ενδιαφέρον αλλά  και το πείσμα του συγγραφέα να θίγει με παρρησία τα κακώς κείμενα και να ξυπνά συνειδήσεις (μακάρι και τύψεις όπου βέβαια υπάρχει φιλότιμο).  Με αφορμή το  Φάρο οΧάρης, βάζει το  μαχαίρι βαθιά στο κόκαλο και θυμίζει σοβαρά λάθη που κόστισαν χρήμα και ταλαιπωρία στον τόπο, χωρίς δυστυχώς ουσιαστικό αποτέλεσμα (βλέπε λιμάνι) ακριβώς επειδή οι περισσότεροι δεν έμαθαν τοπική ιστορία για να παραδειγματιστούν  από το παρελθόν και να μη διαπράττουν χειρότερα λάθη στο δικό τους μέλλον.  Για το βιβλίο αυτό θα κάνουμε  εκτενή αναφορά, γιατί πράγματι αξίζει ευρύτερης παρουσίασης. Για το παρόν μένουμε στις επισημάνσεις που θα έπρεπε να τις προσέξουν οι διαχειριστές της εξουσίας αυτού του τόπου.  Μήπως  τελικά  δούμε καμιά μέρα καλύτερη. Ευχαριστούμε από καρδιάς τον εκλεκτό συμπολίτη για το  βιβλίο αυτό  με τον πλούτο των στοιχείων που περιέχει.  Στοιχεία τα οποία ο συγγραφέας δεν τα  βρήκε έτοιμα, αλλά όπως το συνηθίζει άντλησε από πηγές ξοδεύοντας σημαντικό χρόνο για έρευνα. Και μας έδωσε ένα αξιόλογο βιβλίο για το οποίο και ο ίδιος θα πρέπει να νοιώθει περήφανος, όπως και για τα προηγούμενα άλλωστε.

Έκανε και πάλι την ανατροπή!

Αθηνά -Πετρακάκη-Εφημερίδα Ρέθεμνος 5-12-08

Ο γνωστός και ιδιαίτερα αγαπητός σε όλους τους Ρεθεμνιώτες, δικηγόρος Χάρης Παπαδάκης, κατάφερε και πάλι να δημιουργήσει την έκπληξη, να κλέψει την παράσταση και να μας προβληματίσει…

Να μας προβληματίσει για το εάν αυτά που ξέρουμε μέσα από βιβλία, ιστορικές πηγές, έγγραφα κ.α. τα οποία αναπαραγάγουμε καθημερινά και αφορούν την τοπική μας ιστορία ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Με την έκδοση του τελευταίου βιβλίου του «Ο αιγυπτιακός φάρος του Ρεθύμνου» -το οποίο και είναι το πέμπτο κατά σειρά- κάνει για μια ακόμα φορά την ανατροπή στα ιστορικά πράγματα της πόλης και λέω ακόμα μία φορά, αφού η έρευνα για την έκδοση των «Χασαπιών» στάθηκε ικανή, να αποκαθηλώσει τη μαρμάρινη πλάκα του δημοτικού κήπου και να εγκαταστήσει μια νέα αποκαθιστώντας έτσι την ιστορική αλήθεια.

Αυτή τη φορά το «χτύπημα» του Χάρη ήταν πιο δυνατό, μας απέδειξε ότι ο φάρος στο ενετικό λιμάνι δεν είναι ενετικός, όπως πολλοί πίστευαν αλλά δεν είναι ούτε και τούρκικος όπως πίστευαν οι περισσότερο διαβασμένοι.

Το νέο αυτό βιβλίο αποδεικνύει περίτρανα ότι ο φάρος του Ρεθύμνου είναι από την περίοδο της Αιγυπτιοκρατίας με έτος κατασκευής το 1838 επί Μωχάμετ Άλι. Παράλληλα, ο πλούτος της τεκμηρίωσης, η χρηστικότητα των πληροφοριών και η σαφήνεια της γραφής κάνουν αυτό το βιβλίο απαραίτητο, για όποιον ενδιαφέρεται για την ιστορία της πόλης του Ρεθύμνου. Το βιβλίο «Ο αιγυπτιακός φάρος του Ρεθύμνου» είναι βέβαιον ότι θα βοηθήσει τόσο τον μέλλοντα ιστορικό ερευνητή, όσο και κάθε συμπατριώτη μας, ιδίως τα νέα  παιδιά στο να μάθουν πολύ περισσότερα πράγματα για την πόλη που ζουν. Ο συγγραφέας του βιβλίου με τη δυναμική που τον διακρίνει έκανε συστηματική έρευνα και αφού κατόρθωσε να δαμάσει το πλήθος του υλικού που συγκέντρωσε, απέδειξε την πραγματική προέλευση του φάρου του Ρεθύμνου. Τέλος κατέληξε να επιβεβαιώσει τα  όσα  με κόπο συγκέντρωσε, όταν ανακάλυψε πάνω από την πόρτα του φάρου  μια  άγνωστη επιγραφή, σε αραβική γραφή με το έτος κατασκευής του. Αξίζει να σημειωθεί ότι χρειάστηκε ηλεκτρονική επεξεργασία της φωτογραφίας για να πέσει τελικά φως στην άγνωστη πτυχή αυτή της τοπικής ιστορίας μας.

Αετουδάκης Δημήτρης

Ο Φάρος μας

Κρητική Επιθεώρηση 10-12-2008

Λάβαμε και την καινούρια εργασία του φίλτατου Χαρίδημου Παπαδάκη του πολίτη αυτής της ιδιόμορφης πολιτείας που λέγεται Ρέθυμνο. Και λέω ιδιόμορφης πολιτείας γιατί τα παιδιά της, οι κάτοικοι της δηλαδή, ενώ κατά βάθος την αγαπούν και την γνοιάζονται εντούτοις αφήνουν να καταστρέφονται τα μνημεία της που ομιλούν με τη δική τους ξεχωριστή γλώσσα για το πολύμορφο οδοιπορικό της. Και ήταν τόσα τα μνημεία που άφησαν στο πέρασμα τους οι διάφορες εποχές που ήταν στενά συνδεδεμένες με ξενόφερτους λαούς, είτε σαν κατακτητές, είτε σαν αγοραστές που αν υπήρχαν σήμερα θα αποτελούσαν ένα σπουδαίο και σημαντικό παράγοντα τουριστικής προβολής και εκμετάλλευσης. Και πρέπει να αισθανόμαστε ικανοποίηση που υπάρχουν πολίτες, συμπολίτες μας που προσπαθούν με την πέννα τους και το γραπτό και προφορικό τους λόγο να αφυπνίζουν αρχές και πολίτες για τη σωτηρία τους. Όπως κάνει σήμερα ο Χάρης Παπαδάκης που με τη σπουδαία εργασία του προβάλλει ένα ξεχωριστό μνημείο που άσχετα αν στήθηκε κατά την περίοδο της Αιγυπτοκρατίας στο Ρέθυμνο, αποτελεί όμως μια συνέχεια, συνέχεια ιστορικής μνήμης και σαν τούτο πρέπει όλοι να φροντίσουμε για τη σωτηρία και τη διατήρηση του. Γιατί αν και δεν εξυπηρετεί σήμερα τη ναυσιπλοοία εντούτοις δεν παύει να αποτελεί ένα μνημείο αυτής της θαλασσοφίλητης πολιτείας. Και θερμά συγχαρητήρια στο Χάρη Παπαδάκη που μας φωτίζει με το δικό του πνευματικό φάρο το δικό μας ρεθεμνιώτικο οδοιπορικό. Ένα οδοιπορικό που καταλήγει πάντα στη μακρόχρονη ιστορική πορεία μιας πολιτείας που όλοι αγαπούμε και όλοι ενδιαφερόμαστε για το χθες, το σήμερα και το αύριο της. Μιας πολιτείας που μπορούν τα παιδιά της να την φροντίζουν με τις μικρές δυνάμεις που διαθέτουν. Και είναι παρήγορο το γεγονός ότι συνεχώς τα παιδιά της, οι πολίτες της, οι ενεργοί πολίτες της δημιουργούν συντροφιές, συλλόγους, εταιρίες που προγραμματίζουν έργα και λύσεις σε πολλά προβλήματα, όπως είναι η δημιουργία εταιρίας για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Ρεθύμνου με τον Πειραιά.

Μια προσπάθεια που είμαι βέβαιος πως θα ευδοκιμήσει αρκεί όλοι να βοηθηθούμε για τούτο, όπως και άλλη ομάδα που προσπαθεί και αυτή να ανακατασκευάσει ένα μοναδικό μνημείο της πόλης μας το ηλιακό ρολόι. Και χαίρομαι ακόμα που με τον έρωτα για την πόλη μας του αρχιτέκτονα του Αλεφαντινού αναδεικνύεται το μεσαιωνικό πηγάδι της πλατείας της Μεγάλης Πόρτας που αποτελούσε τη ζωοδόχο πηγή του παλιού Ρεθύμνου.

Έτσι το Ρέθυμνο μπορεί και πρέπει να στηρίζει την ανάπτυξη και το μέλλον του στα ίδια τα παιδιά του. Σε αυτό το συμπέρασμα μας οδηγεί και το νέο ιστορικό έργο του Χάρη Παπαδάκη του ξεχωριστού τέκνου του Ρεθύμνου.

Ο αιγυπτιακός φάρος του Ρεθύμνου

Νίκος Ι. Δερεδάκης, δάσκαλος

«Από τη μια η αδιαφορία και η άγνοια των υπευθύνων και από την άλλη η αδιαφορία και η μη έρευνα των ανθρώπων που ασχολούνται με την ιστορία, δημιούργησαν ένα από τα μεγαλύτερα ψέματα στην ιστορία της πόλης. Αυτό της ιστορίας του φάρου, που στέκει ακόμα στο παλιό λιμάνι μας».

Ξεκινώντας με αυτή την παραδοχή, που αναφέρει στα προλεγόμενα του νέου του βιβλίου, ο Χάρης Παπαδάκης ξεκίνησε να ξετυλίγει το μίτο που θα τον οδηγούσε στην ιστορική αλήθεια σχετικά με το πιο γνωστό, ίσως, μνημείο της πόλης του Ρεθύμνου: το φάρο που στέκει άγρυπνος φύλακας στην είσοδο του ενετικού λιμανιού.

Άλλωστε, τον Χάρη, ποτέ δεν τον φόβισε η ιστορική έρευνα και μάλιστα σε θέματα παρθένα και άπιαστα. Απόδειξη, το μέχρι σήμερα συγγραφικό-ερευνητικό έργο του σε πεδία άγνωστα μέχρι πρότινος: «Τα Χασαπιά του Ρεθύμνου και όχι μόνο» (2005), «Οι Αφρικανοί στην Κρήτη-Χαλικούτες» (2008) και σήμερα «Ο αιγυπτιακός φάρος του Ρεθύμνου». Το συγγραφικό του, βέβαια, έργο είχε ξεκινήσει το 2003 με τον «Νταραμανελίτη» και εμβόλιμα είχε εκδώσει «Το νερό μιας Πολιτείας» (2006), ένα ιστορικό-σατιρικό διήγημα.

Αλλά ο Χάρης, πνεύμα ανήσυχο και επαναστατικό και βαθύς, πλέον, γνώστης της τοπικής Ιστορίας, δεν μπορούσε να συμβιβαστεί με τη ιστορική πλάνη που υπήρχε σε πολλά σημεία της ρεθεμνιώτικης Ιστορίας: «Ξεκινώντας πριν μερικά χρόνια να ερευνώ την ιστορία της πόλης που γεννήθηκα και ζω, ανακάλυψα ότι μεγάλωσα μέσα σε αρκετά ψέματα. Παρά τις σημαντικές ιστορικές έρευνες για την πόλη του Ρεθύμνου, παλιότερα αγνοήθηκε ή παραποιήθηκε η ιστορία αρκετών κτισμάτων της, συνειδητά ή ασυνείδητα και ως παραποιημένη έχει περάσει στην ιστορική συνείδησή μας».

Έτσι, ο Χάρης Παπαδάκης ξεκίνησε το γοητευτικό και συνάμα κοπιαστικό ταξίδι για να αποδείξει την υπόθεση που χρόνια τώρα είχε ενστερνιστεί: ότι ο φάρος που αγέρωχα στέκει στη μπούκα του παλιού λιμανιού δεν είναι ούτε βενετικός ούτε τούρκικος αλλά αιγυπτιακός. Και πράγματι, μέσα από εμπεριστατωμένη βιβλιογραφική έρευνα και με τη συνδρομή της τεχνολογίας αλλά και ανθρώπων που χρόνια τώρα στέκονται αρωγοί στις ερευνητικές του ανησυχίες, απέδειξε ότι ο φάρος κατασκευάστηκε στην εποχή της Αιγυπτιοκρατίας (1830-1840) και συγκεκριμένα το 1838, όπως μαρτυρά η κατεστραμμένη από τα νεορεθυμνιώτικα graffiti επιγραφή στο υπέρθυρο του μνημείου, γεγονός που στηλιτεύει με σκωπτικό ύφος.

Μέχρι, όμως να καταλήξει στην επιβεβαίωση, ο συγγραφέας, μας ταξιδεύει στην ιστορία του θεσμού των φάρων, παραθέτει τεκμήρια για την ύπαρξη ή όχι φάρου στο ενετικό λιμάνι της πόλης κατά τις διάφορες ιστορικές περιόδους κάνοντας «ζουμ» στα σχέδια αλλά και στις φωτογραφίες, γνωστές και άγνωστες, που παρουσιάζεται ο φάρος του Ρεθύμνου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι φωτογραφίες του φάρου από το 1897 ως τις μέρες μας, όπου φαίνονται καθαρά οι αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις, ιδίως στην κορφή του, για να φτάσουμε στη σημερινή κατάσταση.

Ο Χάρης δεν θα μπορούσε να μην καυτηριάσει με το δικό του μοναδικό τρόπο, την αδιαφορία που έχουν επιδείξει οι τοπικές αρμόδιες Αρχές γι αυτό το μοναδικό μνημείο, το οποίο έχει αφεθεί στην αδιαφορία και την εγκατάλειψη κινδυνεύοντας με κατάρρευση, σε αντίθεση με το φάρο των Χανίων ο οποίος πρόσφατα αναστυλώθηκε.

Το τελευταίο αυτό πόνημα του Χάρη Παπαδάκη, εκτός από την ιστορική αλήθεια που μας αποκαλύπτει, προσπαθεί να αφυπνίσει συνειδήσεις και να μας εμφυσήσει το σεβασμό στα μνημεία της πόλης μας, τη μεγαλύτερη και σπουδαιότερη κληρονομιά που διαθέτουμε ως τόπος.

Εφημερίδα Ρέθεμνος 10-12009

Ο αιγυπτιακός φάρος του Ρεθύμνου

[Εκδόσεις «Γραφικές Τέχνες Καραγιαννάκη», Ρέθυμνο 2009, σχ. 8ο (20Χ14), σσ. 157]

Γράφει ο Παπαδάκης Ηλία Κωστής

Με το τελευταίο βιβλίο του, με τον όλως ανέλπιστο για τους Ρεθεμνιώτες τίτλο: «Ο αιγυπτιακός Φάρος τού Ρεθύμνου», ο συμπολίτης φίλος δικηγόρος Χάρης Ανδρέα Παπαδάκης έρχεται να ταράξει τα λιμνάζοντα ύδατα των Ρεθεμνιωτών που για δεκαετίες, μέχρι σήμερα, θεωρούσαν τον Φάρο τους, στο ενετικό λιμάνι- ένα από τα χαρακτηριστικά σύμβολα τής πολιτείας τους- ως ενετικό και αυτόν, παρασυρμένοι, προφανώς, από την ενετική προέλευση τού ίδιου τού λιμανιού. Ο Χάρης Παπαδάκης έρχεται καταπέλτης σήμερα να ταράξει τα νερά τής άγνοιας των συμπολιτών του, αποδεικνύοντας ότι ακριβώς ο πέρφανος Φάρος τους δεν είναι ενετικός αλλά Αιγυπτιακός, άρα από τη γενικότερη περίοδο τής Τουρκοκρατίας προερχόμενος.

Ενδιαφέρουσα η Εισαγωγή τού πονήματός του, που αναφέρεται στην Ιστορία των Φάρων σε παγκόσμιο και ελληνικό επίπεδο και στη φαροδομία ειδικότερα Ενδιαφέρον και το «παιγνίδι των… διαφορών» που εισαγάγει στις σελίδες 30- 43 με την παράθεση των υπαρχουσών φωτογραφικών απεικονίσεων τού φάρου τού Ρεθύμνου στις διάφορες εποχές από τη Βενετοκρατία (Boschini- 1651) μέχρι σήμερα. Έτσι, αναγκάζει τον αναγνώστη του να επιδίδεται σε ένα αγωνιώδες «παιγνίδι» ανακάλυψης των υπαρχουσών διαφορών στον ίδιο φάρο σε διαφορετικές, όμως, ιστορικές περιόδους. Στο μέρος αυτό και ο συγγραφέας αναγκάζεται συχνά να καταφύγει σε χάρτες Ενετών χαρτογράφων, στους οποίους κάνει, συχνά, ουσιαστικές παρεμβάσεις, διορθώσεις και ποικίλες παρατηρήσεις.

Ως προς το επίμαχο, τώρα, θέμα τής «πατρότητας» τού ρεθεμνιώτικου φάρου η μελέτη του ξεκινά από την αρχή της δημιουργίας τού φάρου μέχρι σήμερα (να σημειωθεί, πάντως, ότι η λειτουργία τού Αιγυπτιακού Φάρου έχει παύσει, ήδη, από το έτος 1962). Η έλλειψη επαρκών πηγών και στοιχείων από τα χρόνια τής Ενετοκρατίας για το λιμάνι τού Ρεθύμνου, ίσως, οδήγησε, μερικές φορές, τον συγγραφέα σε παρακινδυνευμένες υποθέσεις (όπως την πιθανή σηματοδότηση τού ενετικού λιμένος με πυρσούς ή ανοιχτή φλόγα από το ενετικό ρολόι τής πόλεως, λόγω έλλειψης κανονικού φάρου στα χρόνια τής Ενετοκρατίας), ενώ και η ίδια ή επιχειρηματολογία περί «Αιγυπτιακής» προέλευσης τού ρεθεμνιώτικου φάρου, στα πρώτα της βήματα, δεν έχει, ίσως, επαρκή στήριξη σε πηγές. Αλλά και για τα μετέπειτα χρόνια- 1915 μέχρι σήμερα- προκειμένου ο συγγραφέας να προσδιορίσει πότε έγιναν οι διάφορες επεμβάσεις στο κτίριο αντιμετώπισε ικανές δυσκολίες λόγω απουσίας και πάλι ικανών πηγών.

Οι γραπτές πηγές για την περίοδο αυτήν τής Αιγυπτιοκρατίας είναι εξαιρετικά πτωχές, σχεδόν μηδενικές. Η βιβλιογραφία σχεδόν ανύπαρκτη, οπότε και οι γνώσεις μας εξαιρετικά πτωχές και αδύναμες. Αυτό ασφαλώς οφείλεται στο γεγονός ότι η περίοδος τής Κρητικής Αιγυπτιακής κατοχής είναι μικρότατη- 10 μόλις χρόνια (1830-40)- οπότε δεν πρόφτασε να χαράξει έντονα τα ίχνη της πάνω στη γραμμή τού χρόνου, αλλ’ και γιατί, ακόμη, και αυτά τα λιγοστά ίχνη που κατάφερε  στη δεκαετία αυτή να χαράξει σβήστηκαν σχεδόν ολότελα από τον κυματισμό των αιώνων.

Η προσπάθεια τού συγγραφέα φιλότιμη, συγκινητική στοχεύει στην ανάδειξη της ιστορικής αλήθειας. Νιώθει βαριά μέσα του την ευθύνη τού χρέους. Σε τούτο αναγκάζεται πολλές φορές να πιθανολογήσει, λόγω των λιγοστών πληροφοριών που έχει στη διάθεσή του. Στο τέλος, και από το γεγονός ότι ο φάρος τού Ρεθύμνου ανήκει στην ανατολική πολεοδομία- όπως και ο φάρος των Χανίων, με τον οποίο και κτίστηκαν μαζί- σε συνδυασμό και με το βιβλίο τού Νικολάου Σταυράκη (Στατιστική τού πληθυσμού τής Κρήτης, Αθήνησι 1890), που αναφέρει την Αιγυπτιακή προέλευση τού φάρου, χωρίς, πάντως, και αναφορά της πηγής, ο Χάρης Παπαδάκης κατάφερε, προσωπικά, να πειστεί ότι πρόκειται για Αιγυπτιακό φάρο. Αρκετά, πάντως, μέχρι στιγμής, ασαφείς οι πηγές του. Η άποψή του σεβαστή μέχρις αποδείξεως τού αντιθέτου, σκέφτηκα μέσα μου.

Στο επίμαχο, όμως, αυτό σημείο, την κατάσταση έρχεται να σώσει μια αξιόπιστη και αδιαμφισβήτητη πηγή, που προσδίνει ασφάλεια και βεβαιότητα στη μελέτη τού Χάρη Παπαδάκη, αν διαβάστηκε καλά. ο λόγος για την επιγραφή τού φάρου! Και λέγω, αν διαβάστηκε καλά, γιατί, όπως και ο ίδιος ο συγγραφέας σημειώνει, η απογοήτευσή του υπήρξε μεγάλη όταν σε επίσκεψή του στον φάρο, διαπίστωσε ότι η αραβική επιγραφή που- κατά πληροφορία τής υπαλλήλου τού Λιμενικού Ταμείου κ. Μαρίας Λαγουβάρδου- υπήρχε πάνω από την πόρτα τής εισόδου- είχε καταστραφεί από χαράγματα των επισκεπτών και διάφορα graffiti, άρα από ορισμένους ασυνείδητους, που είναι ικανοί και τον δίσκο τής Φαιστού αν βρουν μπροστά τους να χαράξουν πάνω του το όνομά τους, προκειμένου να επιτύχουν την υστεροφημία τους!!! Το ευτύχημα, πάντως, ήταν ότι κατά την ηλεκτρονική επεξεργασία φωτογραφιών που τράβηξε ο ίδιος τής εν λόγω επιγραφής, σε μια από αυτές διέκρινε αραβική- οθωμανική γραφή, που, κατ’ ανάγνωσιν τού λέκτορος της Φιλοσοφικής Σχολής Ηλία Κολοβού, αναφέρεται στο μουσουλμανικό έτος Εγίρας 1254, που αντιστοιχεί στα χριστιανικά έτη 1838-1839, άρα στο τέλος τής Αιγυπτιοκρατίας.

Η προσπάθειά τού Χάρη Παπαδάκη υπήρξε φιλόπονη, εξαντλητική, συχνά επίπονη και αγωνιώδης. Μόνιμα, διαβάζοντας το βιβλίο του, μου θύμιζε τον διψασμένο οδοιπόρο τής Σαχαρικής ερήμου που ψάχνει απεγνωσμένα για λίγες σταγόνες νερό. Ανατρέχει κι ο Χάρης Παπαδάκης σε κάθε δυνατή πηγή που θα μπορούσε να τού δώσει λίγο νερό, για να σβήσει τη «δίψα» του, να μάθει και να πληροφορήσει τους συμπολίτες του την ιστορική αλήθεια. Όλες οι πηγές, όμως, αποδεικνύονται απογοητευτικά στερεμένες. Οι περιηγητές, τα βιβλία, οι εφημερίδες, οι μεγεθύνσεις εικόνων με ηλεκτρονικό υπολογιστή αποδεικνύονται τις περισσότερες φορές εξαιρετικά αδύναμες να χύσουν έστω και ένα λιγοστό, αμυδρότατο φως στην αγωνιώδη προσπάθεια τού συγγραφέα, μέχρι που έρχεται η επιγραφή τού φάρου να δώσει τη λύση!!

Για άλλη μια φορά συγχαίρουμε και θερμά ευχαριστούμε τον εκλεκτό και δόκιμο συμπολίτη μας συγγραφέα και του ευχόμαστε να έχει υγεία και δύναμη, για να συνεχίζει τη γόνιμη, εργώδη και δημιουργική δραστηριότητά του στον χώρο των Ρεθεμνιώτικων Γραμμάτων, στα οποία τόσο μεγάλη και ουσιαστική είναι η μέχρι σήμερα συμβολή του.

Advertisements

2 Σχόλια »

  1. Εγώ για τουρκικός ήξερα. Τώρα αν κτίστηκε τη περίοδο της κατοχής από το Μεχμέτ Αλή (1830 – 1840) δε το ήξερα. Ενετικός ε; Ποιός το έλεγε αυτό βρε παιδιά; Έλεος…

    Σχόλιο από mylag — 4 Δεκεμβρίου 2008 @ 3:16 μμ | Απάντηση

  2. Ο επίλογος σου δίνει γροθιά στο στομάχι!

    Σχόλιο από Κωνσταντίνα Νταλαμπίρα — 13 Σεπτεμβρίου 2009 @ 5:09 μμ | Απάντηση


RSS feed for comments on this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: