Άγονη γραμμή

13 Ιανουαρίου 2009

20 χρόνια Θεατρικός Περίπλους

Filed under: Πετρακάκη Αθηνά — Άγονη Γραμμή @ 7:20 μμ
Tags:

kourtina201

«ΤΕΧΝΗ ΕΙΝΑΙ: ΤΟ ΕΙΔΩΛΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΣΕ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΚΑΘΡΕΦΤΗ»

ΈΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ…

Γράφει η Αθηνά Πετρακάκη

20 χρόνια… πως πέρασαν… πόσοι πέρασαν…

Θα ήθελα για πολλά πολλά ακόμα χρόνια να περάσουν κι άλλοι κι όλοι μαζί θα θελα να ονειρευόμαστε και να ζούμε θεατρικά… Να χανόμαστε στα μονοπάτια του Τσέχοφ… Στα μαγεμένα κάστρα του Σαίξπηρ… Στο φεγγάρι του Λόρκα… Να μπαίνουμε σε γυάλινους κόσμους όπως του Τ. Ουίλιαμς… Να παλεύουμε με τα παθήματα των ηρώων του Μολιέρου… Να αποπροσανατολιζόμαστε με τη λαγνεία του Όσκαρ Ουάιλντ… Να σαστίζουμε με τα ερωτηματικά του Ιονέσκο… Και τις ψυχογραφίες του Στρίντμπεργκ… Να μοιραζόμαστε την ποίηση των προγόνων μας με το κοινό… Να ανοίγουμε θεατρικά παράθυρα στην ελληνική και παγκόσμια λογοτεχνία… Να δημιουργούμε υποψιασμένους αυριανούς θεατές… Να υποστηρίζουμε ότι το θέατρο είναι αγωγή της ψυχής και κοιτώντας κάτω από την πλατεία, να νιώθουμε ότι γευόμαστε όλοι μαζί τη μαγεία της τέχνης του θεάτρου.

Θα’ θελα…

Θωμάς Καντιφές

Το 2008, ο Θεατρικός Περίπλους συμπλήρωσε 20 χρόνια δημιουργικής ζωής. «Πατέρας» αυτής της πρωτοβουλίας ήταν το 1988 ο σκηνοθέτης Μανώλης Zαχαράκης. Η πρώτη του στέγη, ήταν στην οδό Μπουνιαλή στην παλιά πόλη όπου έκανε τα πρώτα του θεατρικά βήματα και έγινε αποδεκτός και αγαπητός από το κοινό. Σήμερα ο Θεατρικός Περίπλους, στεγάζεται στην οδό Δημοκρατίας 14, σημείο από το οποίο θα δώσει μία από τις τελευταίες του παραστάσεις (στο χώρο αυτό) τα Χριστούγεννα. Αφού ετοιμάζεται να ανοίξει τα φτερά του και να λειτουργήσει σε ιδιόκτητο χώρο στο Μασταμπά.

O Θεατρικός Περίπλους είναι ένα καθαρά ερασιτεχνικό σχήμα, αλλά το έργο του στα πολιτιστικά πράγματα της πόλης είναι μεγάλο. Άλλωστε, έχει βραβευτεί αρκετές φορές για την προσφορά του στη θεατρική παιδεία του Ρεθύμνου. Ο Θωμάς Καντιφές που αποτελεί όχι μόνο την ψυχή του θεατρικού Περίπλου αλλά ουσιαστικά είναι ο ίδιος ο «Περίπλους» μας μίλησε για τα 20 χρόνια της πορείας του, για τη δουλειά του, αλλά και για τα μελλοντικά του σχέδια.

20 χρόνια θεατρική πορεία…

«Η όλη ιδέα ξεκίνησε από το Μανώλη το Ζαχαράκη, πράγμα που σημαίνει ότι στην ουσία αυτός είναι ο «μπαμπάς»…

Ο Μανώλης ο Ζαχαράκης ξεκίνησε, μαζί με μια ομάδα παιδιών, στην οποία μέσα ήταν και η αδελφή μου Μαρία. Έγινε η πρώτη παράσταση, κατά την οποία εγώ απουσίαζα στην Αθήνα. Όταν επέστρεψα, ξεκίνησε η κοινή μου πορεία με τον Περίπλου. Μετά τις πρώτες παραστάσεις ο Μανώλης Ζαχαράκης πήγε για ένα χρονικό διάστημα στην Αθήνα κι έκτοτε ο θεατρικός περίπλους έμεινε στα χέρια τα δικά μου, της αδελφής μου και του Μανώλη του Σειραγάκη, ο οποίος σήμερα είναι καθηγητής Πανεπιστημίου εδώ στο Ρέθυμνο. Οι τρεις προηγούμενοι φτιάξαμε μια αστική μη κερδοσκοπική εταιρία, απέκτησε δηλαδή ο Περίπλους νομική υπόσταση. Το ένα έργο έφερνε το άλλο, ερχόντουσαν κάποιοι έφευγαν κάποιοι άλλοι. Πάντα είχαμε κι έχουμε πολλούς φοιτητές, πράγμα που δεν γίνονταν τυχαία, αφού ο Περίπλους έχει σαν αρχή να ενώνει το χώρο των φοιτητών με τη Ρεθεμνιώτικη κοινωνία.

Βρήκαμε ένα χώρο στην οδό Τζάνε Μπουνιαλή τον οποίο παραλάβαμε σε ερειπωμένη κατάσταση, τον περιποιηθήκαμε και αρχίσαμε να δίνουμε τις πρώτες μας παραστάσεις μας. Μείναμε εκεί μέχρι που οι ιδιοκτήτες θέλησαν να εκμεταλλευτούν το χώρο. Από κει μεταφερθήκαμε στην οδό Δημοκρατίας, χώρος στον οποίο λειτουργούμε μέχρι και σήμερα».

Το εργαστήρι…

«Το εργαστήριο έχει σκοπό να βοηθήσει κάποιους που θέλουν να ασχοληθούν με το θέατρο. Τα μαθήματα που πραγματοποιούνται στο χώρο του Θεατρικού Περίπλου μπορεί να τα παρακολουθήσει όποιος θέλει. Απλά θα έρθει και μετά από μια μικρή συζήτηση μαζί μου, στην οποία θα του εξηγήσω τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε, πως λειτουργούμε κτλ θα ξεκινήσει. Σκοπός του εργαστηρίου είναι, πέρα από το γεγονός ότι όσοι παρακολουθήσουν τα μαθήματα θα έχουν κάτι να μάθουν, αν κάποιος έχει ταλέντο  και θέλει  να ασχοληθεί με το θέατρο, θα μπορεί να παίξει μαζί μας και έτσι θα μεγαλώσει και το δυναμικό της ομάδας μας».

Οι παραστάσεις…

«Έχουμε συνήθως περισσότερες από μία παραστάσεις το χρόνο. Πάντα βέβαια αυτό έχει να κάνει με το ανθρώπινο δυναμικό. Δηλαδή πόσοι και για πόσο, οι άνθρωποι της ομάδας είναι διαθέσιμοι, γιατί ας μην ξεχνάμε ότι αυτό το σχήμα είναι καθαρά ερασιτεχνικό. Ο σκοπός μας δεν είναι το κέρδος και δεν παίρνει κανείς χρήματα από αυτό. Όλα τα χρήματα που βγαίνουν από τις παραστάσεις, δίνονται για τη συντήρηση του Περίπλου, όπως τα ενοίκια, έξοδα της παράστασης κτλ». Σε ερώτηση για το αν υπάρχουν άνθρωποι που υποστηρίζουν τον Θεατρικό Περίπλου οικονομικά σε κάποιες παραστάσεις η απάντηση του κ. Καντιφέ ήταν θετική, αναφέροντας κάποιους φίλους της θεατρικής ομάδας οι οποίοι κατά καιρούς βοηθούν συνεισφέροντας, σε  φυλλάδια αφίσες κτλ. «Υπάρχει μια  θετική αντιμετώπιση από τους ανθρώπους που είναι γύρω από το χώρο της τέχνης, όπως το ραδιόφωνο οι εφημερίδες, η τηλεόραση. Όλοι μου δείχνουν ότι αυτό που κάνουμε το βλέπουν τουλάχιστον συμπαθητικά και το υποστηρίζουν. Άλλωστε ξέρουν ότι όλα αυτά τα χρόνια ο Θεατρικός Περίπλους σέβεται αν μη τι άλλο το θεατή και δεν παρουσιάζει μια πρόχειρη δουλειά». Όσον αφορά τις παιδικές παραστάσεις ο κ. Καντιφές σημείωσε: «Κάνουμε πολλές παιδικές παραστάσεις γιατί θέλουμε να δημιουργήσουμε μαγιά θεατών για το μέλλον. Αυτό το έχουμε και σαν σύνθημα. «Εμπρός να δημιουργήσουμε υποψιασμένους αυριανούς θεατές».

perilous1

Το κοινό…

Μετά από ερώτηση που αφορούσε το κατά πόσον ο κόσμος είναι κοντά στον Θεατρικό Περίπλου κι αν ο ίδιος είναι ευχαριστημένος από αυτή την ανταπόκριση απάντησε: «Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε αποκτήσει ένα στάνταρ κοινό. Υπάρχουν άνθρωποι που ψάχνουν, που παρακολουθούν τις δουλειές μας, κι έρχονται σε όλες μας τις παραστάσεις. Σε γενικές γραμμές είμαι ευχαριστημένος από την ανταπόκριση του κόσμου, απλά λίγο με ενοχλούν τα στερεότυπα του τύπου ότι το θέατρο θα πρέπει να είναι στο «Ωδείο», η τέλος πάντων σε μια αίθουσα τέτοιου τύπου. Επίσης είναι ενοχλητική η άποψη ότι το θέατρο στο Ρέθυμνο είναι ευκαιριακό, δηλαδή κάποιος έρχεται δίνει μια παράσταση και φεύγει».

Ο Θωμάς…

Ο Θωμάς Καντιφές γεννήθηκε στο Ρέθυμνο. Από πολύ νωρίς, ανακάλυψε την αγάπη του για το θέατρο, αφού μαζί με την αδελφή του Μαρία που είναι επίσης καταξιωμένη ηθοποιός, πήγαιναν κρυφά για να παρακολουθήσουν θεατρικές παραστάσεις, καθώς, οι γονείς των δύο παιδιών ήταν κάθετα αντίθετοι με την ενασχόλησή τους αυτή. Η πρώτη παράσταση που είδε και που θεωρεί τον εαυτό του τυχερό που την παρακολούθησε ήταν ο «Προμηθέας Δεσμώτης» με το Μάνο Κατράκη, στην Φορτέτζα, πολύ πριν από την δημιουργία του θεάτρου Ερωφίλη.

Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη δραματική σχολή, -αντιμετωπίζοντας την αντίδραση των γονιών του (τώρα φυσικά τα πράγματα έχουν αλλάξει) όταν ανακάλυψαν ότι παρακολουθεί μαθήματα θεάτρου- σε συνδυασμό με τις σπουδές του στην λογιστική, κι αφού έκανε κάποιες δουλειές στην Αθήνα και το εξωτερικό, επέστρεψε στα πάτρια εδάφη γιατί όπως ο ίδιος υπογράμμισε: «Πάντα ο σκοπός μου ήταν να γυρίσω στο Ρέθυμνο και να κάνω θέατρο εδώ. Εδώ είναι οι ρίζες μου, αυτό μου αρέσει, δεν μπορώ να ζήσω μακριά από τον τόπο μου».

Η επόμενη δουλειά…

«Τα Χριστούγεννα θα ανεβάσουμε τον «Εγωιστή γίγαντα» του Όσκαρ Γουάιλντ».

Πρόκειται για ένα παραμύθι γεμάτο συναίσθημα, το οποίο είναι πολύ κοντά στο κλίμα των Χριστουγέννων. Όπως είπε ο κ. Καντιφές θα έχει τη μορφή μιούζικαλ-όπερας. «Βρέθηκε η μουσική, βρέθηκαν οι συντελεστές κι άρχισε σιγά σιγά να γεννιέται μέσα από το εργαστήρι. Είναι ένα παραμύθι που απευθύνεται σε μικρούς και μεγάλους». Οι παραστάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 18 μέχρι και 24 Δεκέμβριου, ενώ θα συνεχιστούν και το Ιανουάριο κάθε Σαββατοκύριακο.

Ο νέος χώρος…

Ο θεατρικός περίπλους είναι έτοιμος να μεταφερθεί σε ένα άλλο χώρο, ιδιόκτητο όπως είπε ο κ. Καντιφές, ενώ συγκεκριμένα ανέφερε «Από μια αντιπαροχή, έχω μια αρκετά μεγάλη αποθήκη, την οποία τώρα πρέπει να μεταμορφώσουμε σε θέατρο. Το καλό είναι ότι είναι καινούργια. Βέβαια παρά το γεγονός ότι θέλαμε να είμαστε εκεί πριν τα Χριστούγεννα δε στάθηκε δυνατόν, αλλά πιστεύουμε ότι στην επόμενη χειμερινή σαιζόν, θα τα καταφέρουμε να είμαστε στην νέα μας στέγη».

Τέλος αξίζει να αναφερθεί ότι στην νέα του στέγη ο θεατρικός Περίπλους θα δημιουργήσει και θεατρικό εργαστήριο για παιδιά.

Η ψυχή του Θεατρικού Περίπλου, ο Θωμάς Καντιφές, άνθρωπος ταγμένος στην τέχνη του θεάτρου, αποτελεί φωτεινό παράδειγμα, ανθρώπου που τα τελευταία 20 χρόνια παράγει πολιτισμό και μάλιστα πολλές φορές κάτω από αντίξοες συνθήκες.

Οι  παραστάσεις του Θεατρικού Περίπλου

1989

ΜΗΤΡΙΚΗ ΣΤΟΡΓΗ  Στρίμπεργκ

Ο ΚΥΚΛΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΜΩΛΙΑ  Μπρέχτ

Ο ΠΑΠΠΟΥΣ Ο ΑΗ ΒΑΣΙΛΗΣ  Animation

1990

ΜΙΚΡΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ  Χρυσάνθη

ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΕΣ ΦΙΓΟΥΡΕΣ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ  Δρώμενα

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ ΜΕ ΤΑ ΣΠΙΡΤΑ  Άντερσεν

1991

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΘΑΝΑΤΟΥ  Εβρέινωφ

ΕΝΑ ΨΑΡΙ ΜΙΑ ΦΟΡΑ  Λαικό παραμύθι

ΣΑΝ ΟΝΕΙΡΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗΣ ΝΥΧΤΑΣ  Σαίξπηρ

1992

ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ  Εξυπερύ

ΕΝΑ ΨΑΡΙ ΜΙΑ ΦΟΡΑ  Β’ παρουσίαση

ΜΑΥΡΗ ΒΑΡΙΑ ΚΟΥΡΤΙΝΑ  Studio

1993

ΑΗΔΟΝΙ  Άντερσεν

ΠΑΝΔΩΡΑ  Studio Ελλ. Μυθολογία

ΔΟΝ ΠΕΡΛΙΜΠΛΙΝ  Φ. ΓΚ. Λόρκα

1994

ΜΟΝΟΛΟΓΩΝΤΑΣ  Κοκτώ, Μπρεχτ

ΜΑΘΗΜΑ 1ον  Αταιντε

ΓΙΑΤΡΟΣ ΜΕ ΤΟ ΣΤΑΝΙΟ  Μολιέρου

1995

ΟΛΙΑ  Studio Τσέχωφ

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ  Studio

ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ ΚΟΥΚΛΑΣ  Σάστρε

1996

ΔΙΠΛΗ ΜΕΡΙΔΑ ΚΡΙΘΑΡΙ  Τσέχωφ

ΔΗΜΟΤΙΚΑ  Εργαστήρι

ΖΩΩΝ ΕΡΓΑ  Παραμύθια, Εργαστήρι

1997

ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ  Παιδικό

1998

Η ΔΕΣΠΟΙΝΙΔΑ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ  Studio

1999

ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΟΥ ΣΚΙΑΧΤΡΟΥ  Παιδικό

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ  Παιδικό

2000

ΓΕΡΜΑ  Λόρκα

ΦΑΥΣΤΑ  Μποστ

2001

ΣΚΥΛΑΚΙ ΡΑΤΣΑΣ  Παιδικό

ΤΟ ΤΣΙΡΚΟ ΤΗΣ ΔΡΑΧΜΗΣ

2002

Η ΠΟΥΛΙΑ ΚΑΙ Ο ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ  Χορόδραμα

2003

ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΜΕ ΤΗ ΜΥΤΗ  Παιδικό

ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΜΠΕΡΝΑΝΤΑ ΑΛΜΠΑ  Λόρκα

ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΑΤΥΧΟΥΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ  Studio

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΤΕΡΣΕΝ  Παιδικό

2004

ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΚΑΡΑΜΕΛΕΣ ΣΤΟΛΙΣΜΕΝΑ ΜΕ ΚΟΡΔΕΛΕΣ Studio

ΑΓΑΠΗΤΕ ΘΕΕ  Σμιτ

2005

ΓΥΑΛΙΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ  Tenessee Williams

ΤΟ ΜΟΝΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ  Βιζυηνός

2006

ΡΙΖΑ ΚΡΑΥΓΗΣ ή ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ  Λόρκα

Ο ΨΑΡΑΣ ΚΑΙ Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ ή Η ΚΟΡΗ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ  O. Wilde

2007

Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ Antoine de Saint Exupery

2008

ΠΕΝΤΕ ΖΕΥΓΑΡΙΑ ΓΟΒΑΚΙΑ Studio

Ο ΕΓΩΙΣΤΗΣ ΓΙΓΑΝΤΑΣ O. Wilde (προετοιμάζεται)

Advertisements

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: