Άγονη γραμμή

27 Απριλίου 2009

Η απογοήτευση και αποξένωση του μαθητικού πληθυσμού από το σχολείο…

Filed under: Μανωλεσάκης Νίκος — Άγονη Γραμμή @ 8:37 πμ
Tags:

Η απογοήτευση και η αποξένωση του μαθητικού πληθυσμού από το σχολείο εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους. Ένας από αυτούς είναι η εγκατάλειψή του από τους μαθητές, χωρίς να έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση. Προσπαθήσετε να πείσετε τους συμμαθητές σας να μην εγκαταλείπουν το σχολείο και προτείνετε τρόπους με τους οποίους η σχολική ζωή θα γίνει ευχάριστη και δημιουργική.

mathitis

Είναι γεγονός ότι σήμερα όλο και περισσότεροι μαθητές εγκαταλείπουν το σχολείο, δίχως να έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση. Γι’ αυτόν το λόγο εμφανίζεται σήμερα στη χώρα μας ένα ακμάζων αναλφαβητισμός που έχει τις ρίζες του στην αδιαφορία και την απαξίωση που δείχνουμε πολλοί από εμάς στην εκπαίδευση, καθώς το σχολείο δεν ελκύει πια τους μαθητές, αλλά αντιθέτως τους απωθεί.

Πρέπει όμως να μελετήσουμε διεξοδικά και επισταμένως τις αρνητικές συνέπειες που θα έχει η εγκατάλειψη του σχολείου και επακόλουθα ο αναλφαβητισμός, στην πολιτεία, στην κοινωνία μας, αλλά και στον ίδιο μας τον εαυτό.

Πρώτα απ’ όλα είναι κάτι παραπάνω από πιθανή η πρόκληση κοινωνικών, πολιτικών, πολιτιστικών αλλά και οικονομικών προβλημάτων. Από τον αναλφαβητισμό προκύπτει η διάκριση κοινωνικών ομάδων αλλά και η κοινωνική ανισότητα καθώς τα χαμηλά, αμόρφωτα στρώματα γίνονται πολύ συχνά υποχείριο άλλων. Ο αμόρφωτος άνθρωπος δεν είναι σε θέση αν γνωρίζει τα δικαιώματά του, αλλά ούτε και τις υποχρεώσεις του προς την κοινωνία, με αποτέλεσμα αυτή να καταρρέει ολοένα και περισσότερο.

Στον οικονομικό τομέα τώρα, είναι ένα μεγάλο ποσοστό του εργατικού δυναμικού, που επειδή εγκατέλειψε νωρίς το σχολείο, που μένει ανεκμετάλλευτο, γιατί πολύ απλά δεν είναι εξειδικευμένο σε ένα συγκεκριμένο επάγγελμα. Είναι φυσικό λοιπόν, η οικονομία να μην αναπτύσσεται καθώς, αυτοί οι άνθρωποι δεν συμβάλλουν ουσιαστικά στην παραγωγική διαδικασία. Ακόμα δεν είναι ικανοί να δημιουργήσουν νέα επαγγέλματα αφού δεν έχουν τη δυνατότητα να συμβαδίσουν με την ανάπτυξη της τεχνολογίας.

Πέραν όμως από αυτές τις άμεσες συνέπειες, ο αναλφαβητισμός θα είναι και το κύριο αίτιο της πολιτιστικής αλλοτρίωσης. Είναι πολύ σημαντικό για κάθε άνθρωπο και ειδικότερα για εμάς τους Έλληνες, που κατέχουμε έναν λαμπρό πολιτισμό, να γνωρίζει τις ρίζες του, αλλά και να κατανοεί την αμέριστη προσφορά των προγόνων του στις τέχνες και τα γράμματα. Είναι σχεδόν απίθανο για έναν αναλφάβητο να κατανοεί το βαθύτερο νόημα ιστορικών κειμένων και ποιημάτων που αποτελούν σταθμό στην παγκόσμια λογοτεχνία. Με την κατάλληλη μόρφωση, ο άνθρωπος αποκτά τη δυνατότητα να πάρει μέρος στην άλλη διεισδύσει  πολιτιστικών στοιχείων με άλλους πολιτισμούς και παύει να είναι παθητικός δέκτης.

Το σημαντικότερο όμως είναι να κατανοήσουμε το προσωπικό όφελος που μας προσφέρει η εκπαίδευση, γιατί όπως είπε ο μεγάλος ιστορικός, Πλούταρχος «Τα πάντα στη ζωή είναι παροδικά, η παιδεία όμως είναι το μόνο αθάνατο και θείο». Η παιδεία λοιπόν, είναι κτήμα καθενός και συμβάλλει σημαντικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς μας. Οι αμαθείς άνθρωποι έχουν ένα είδος αναπηρίας, καθώς ο αναλφαβητισμός ακρωτηριάζει τη δυνατότητα άσκησης κριτικής, αλλά εμποδίζει και την είσοδο σε συμμετοχικούς θεσμούς. Πιστεύω ότι κανείς από εσάς δεν θα ήθελε να γίνει έρμαιο κάποιων δημαγωγών, έτσι λοιπόν κανείς από εσάς δεν πρέπει να εγκαταλείψει το σχολείο.

Τι πρέπει όμως να κάνουμε εμείς σαν πολίτες και μαθητές για να βελτιώσουμε την κατάσταση στα ελληνικά σχολεία; Πρώτα απ’ όλα είμαστε υποχρεωμένοι να ασκήσουμε πίεση στους αρμόδιους φορείς, καθώς είναι και ζήτημα πολιτείας που τα σχολεία σήμερα, αποτελούν για τους μαθητές ένα είδος «πνευματικής φυλακής». Έχουμε οι περισσότεροι αυτήν την άποψη για το σχολείο γιατί δεν έχουμε δεχτεί από αυτό ερεθίσματα προσέγγισης. Είναι όμως κυρίως υπολειτουργία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και η άνθιση της παραπαιδείας, που κάνουν το μαθητή να απαξιώνει το σχολείο, αλλά μόνο η πολιτεία μπορεί να κάνει κάτι γι’ αυτό. Εμείς με τη σειρά μας, σε συνεργασία με το σχολείο, μπορούμε να οργανώσουμε εκδηλώσεις σαν τη σημερινή που να έχουν ως κύριο στόχο τη μάθηση. Ακόμη η διδασκαλία με χρήση οπτικοακουστικών μέσων θα ήταν σίγουρα πιο ευχάριστη για εμάς.

Το σχολείο έχει τη δυνατότητα, μαζί με τη βοήθειά μας, να γίνει πιο δημιουργικό και ελκυστικό και να οργανώνει διάφορες δραστηριότητες μέσα στο πλαίσιο της εκπαίδευσης.

Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο που μου διαθέσατε και εύχομαι τα επιχειρήματα μου να σας βοηθήσουν να συνεχίσετε τη σχολική σας σταδιοδρομία, αλλά και να υλοποιήσουμε τις ιδέες για βελτίωση του σχολείου.

Τα παραπάνω έχουν γραφεί από τον μαθητή της Πρώτης τάξης του Δευτέρου Λυκείου Ρεθύμνης, Νικολάου Απ. Μανωλεσάκη με αφορμή το θέμα που δόθηκε στους μαθητές  με τον τίτλο:

«Η απογοήτευση και η αποξένωση του μαθητικού πληθυσμού από το σχολείο εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους. Ένας από αυτούς είναι η εγκατάλειψή του από τους μαθητές, χωρίς να έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση.

Σε εκδήλωση που διοργανώνει το σχολείο σας προσπαθήσετε να πείσετε τους συμμαθητές σας να μην εγκαταλείπουν το σχολείο και προτείνετε τρόπους με τους οποίους η σχολική ζωή θα γίνει ευχάριστη και δημιουργική».

Advertisements

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: