Άγονη γραμμή

29 Μαρτίου 2011

Επανάσταση 1821, ήρωες, μάρτυρες και αγιοσύνη

Filed under: Παπαδάκης Ευάγγελος — Άγονη Γραμμή @ 9:44 πμ
Tags:

Όπως στα περισσότερα παιδιά έτσι κι εμένα όταν ήμουν μικρός μ’ άρεσε η ιστορία. Σ’αυτό οπωσδήποτε συνέβαλλαν αφ’ενός  ο τρόπος που γίνονταν το μάθημα της ιστορίας από τους δάσκαλους εκείνης της εποχής και αφ’ ετέρου ότι στο πατρικό μου σπίτι λόγο έλλειψης άλλων ενημερωτικών μέσων, κάθε βράδυ γύρω από το μαγκάλι κρεμόμαστε από τα χείλη των γονιών μας , των θείων μας, η όσων φίλων έρχονταν για επίσκεψη και βεγγέρα, για ιστορίες με κάθε είδους θέμα. Πάντα είχα την απορία γιατί προσωπικότητες που είχαμε όλοι οι συνομήλικοι μου τότε για πρότυπα από τους ήρωες της επανάστασης του 1821 δεν αγιοποιήθηκαν ποτέ, σε αντίθεση με άλλους που ενώ δεν προσέφεραν τίποτε η εκκλησία τους αγιοποίησε. Χρειάστηκε βέβαια να μεγαλώσω αρκετά για να καταλάβω (αν κατάλαβα δηλαδή!) ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο τα φανταζόμουν με το παιδικό μου το μυαλό, αλλά θα πρέπει να έχεις μπάρμπα στην Κορώνη για «το κάτι παραπάνω». Θυμάμαι που σαν μαθητές κάναμε τέτοιου είδους ερωτήσεις στους δασκάλους μας και εκείνοι είτε γιατί φοβόντουσαν λόγο του κλίματος της τότε εποχής, είτε γιατί δεν ήξεραν τους λόγους, δεν μας απαντούσαν η άλλαζαν θέμα συζήτησης. Ξέρω ότι με όσα θα γράψω παρακάτω πιθανόν θα στενοχωρήσω κάποιους μεταξύ των οποίων και καθηγητές μου από το γυμνάσιο, τους οποίους  αγαπώ εξαιρετικά, αλλά κάποια πράγματα πρέπει να λέγονται, να τα  μαθαίνει το ευρύ κοινό και να προβληματιζόμαστε όλοι μας πάνω σ’ αυτά. Ένα άρθρο που ανακάλυψα στην εφημερίδα ελευθεροτυπία στις 25-4-2003 μου έλυσε κάποιες απορίες ,η αναρωτιέμαι μήπως μου γέννησε και άλλες;

Με την ευκαιρία του εορτασμού της 25ης Μαρτίου θεωρώ ότι καλό είναι να αναφερθεί η κλασσική περίπτωση του ήρωα της επανάστασης του 1821 Αθανάσιου Διάκου που θανατώθηκε με ανασκολοπισμό από τους τούρκους μετά τη μάχη της Αλαμάνας, αλλά η εκκλησία με την διαρκή ιερά σύνοδο της στις αρχές Απριλίου του 2003 δεν έκρινε ότι αξίζει την αγιοποίηση του. «Καλός επαναστάτης, αλλά όχι και για άγιος» έκρινε τότε η Σύνοδος.

Ας δούμε λοιπόν τι προσόντα χρειάζεται για να καταταχτεί κάποιος στο αγιολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας, όπου εκτός από τα αυτονόητα, πρέπει να υπάρχουν και άλλα βασικά προσόντα.

Έτσι ο υποψήφιος λοιπόν άγιος θα πρέπει:1. Να έχει ορθόδοξη διδασκαλία. Αυτό σημαίνει ότι αν διασώζονται κάποια κείμενα του ίδιου ή για τον ίδιο πρέπει να προκύπτει ότι είναι ορθόδοξος χριστιανός.2. Αφθαρσία λειψάνων. Να υπάρχει κάποιο λείψανό του αν είναι γνωστό το σημείο που θάφτηκε.3. Να έχει κάνει θαύματα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κάνει θαύματα πριν καταταχθεί στο αγιολόγιο. Και θα πρέπει να υπάρξουν κάποιοι οι οποίοι θα το αποδείξουν. Για παράδειγμα, ασθενείς που έγιναν καλά ή κάποιοι που είχαν μια ανεκπλήρωτη επιθυμία και ο υποψήφιος άγιος τους βοήθησε να την πραγματοποιήσουν. Από εκεί φαίνεται και η αγάπη του λαού και η αποδοχή του υποψήφιου αγίου. Δευτερευόντως, υπάρχουν και κάποια άλλα κριτήρια: Αν πρόκειται για κάποιον που υπέστη βασανιστήρια, να άντεξε τα μαρτύρια χωρίς να αποκηρύξει την ορθόδοξη πίστη του. Όχι την εθνικότητά του, τη γυναίκα του ή το παιδί του, αλλά την ορθόδοξη πίστη του!

Αν δεν υπάρχουν αυτά τα στοιχεία, δεν μπορούμε να μιλάμε για κατάταξη στο αγιολόγιο. (Η σωστή έκφραση δεν είναι αγιοποίηση αλλά κατάταξη στο αγιολόγιο).

Δεν είναι εύκολο ο κάθε πατριώτης να είναι άγιος. Ο Αθανάσιος Διάκος, σύμφωνα με το σκεπτικό της Ιεράς Συνόδου, υπήρξε ήρωας του ’21, αλλά τα άλλα τα ουσιαστικά κριτήρια δεν τα πληρούσε για να καταταχθεί στο αγιολόγιο.

Υπάρχει ένα θέμα που έχει σχέση και με το χρόνο. Δηλαδή πόσα χρόνια μετά το θάνατό του μπορεί να καταταχθεί κάποιος στο αγιολόγιο. Γι’ αυτό υπάρχουν διαφορετικές ερμηνείες. Από τη μια υπάρχει η άποψη ότι πρέπει να περάσει ένα εύλογο χρονικό διάστημα που φτάνει ή ξεπερνά τον αιώνα. Αυτό συμβαίνει, γιατί μπορεί ο υποψήφιος άγιος να έχει κάνει και άσχημα πράγματα στη ζωή του. Το πέρασμα του χρόνου βοηθά να καταλαγιάσουν τα εναντίον του συναισθήματα. Υπάρχει και η άποψη ότι δεν είναι αναγκαίο να περάσουν τόσα πολλά χρόνια.

Στην Επανάσταση του 1821 έπαιξαν πρωταγωνιστικό ή σημαντικό ρόλο πολλοί απλοί ιερείς, σε αντίθεση με την συντριπτικότατη πλειοψηφία της εκκλησιαστικής ιεραρχίας που όχι μόνο συμμάχησε με τους Οθωμανούς αλλά αφόρισε την Επανάσταση. Ανάμεσα στους πρώτους περιλαμβάνονται ονόματα όπως ο Παπαφλέσσας που ήταν αρχιμανδρίτης, ο Αθανάσιος Διάκος που ήταν Διάκονος, ο Ισαΐας Σαλόνων που ήταν μητροπολίτης κλπ. Μεταξύ των δεύτερων περιλαμβάνονται ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε, ο Παλαιών Πατρών Γερμανός και όλο σχεδόν το ανώτερο και ανώτατο παπαδαριό της εποχής εκείνης που του γίνεται ειδική μνεία.

Από την πρώτη ομάδα είναι αξιοσημείωτο πως κανένας δεν κατάφερε να μπει στο αγιολόγιο της Ελληνικής  Εκκλησίας, αλλά και γενικότερα της Ορθοδοξίας.

Από τη δεύτερη πέρασαν στο αγιολόγιο ο Γρηγόριος ο Ε΄ καθώς και άλλοι υποτελείς στο Σουλτάνο ιερωμένοι από το 1453, ο δε Π. Π. Γερμανός κατέχει εξέχουσα θέση στην ιστορία για το ύψωμα της σημαίας της επανάστασης στην Αγ. Λαύρα, που πλέον γνωρίζουν και οι πέτρες ότι όχι μόνο δεν συνέβη ποτέ, αλλά ο ίδιος κρυβόταν τη συγκεκριμένη μέρα φοβούμενος αντίποινα από τους τούρκους, όπως και άλλοι κληρικοί, ενώ στα απομνημονεύματα του δεν αναφέρει καν το σπουδαιότερο γεγονός της νεοελληνικής ιστορίας! Γιατί πολύ απλά δεν συνέβη! Άλλωστε η επανάσταση είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα από τις 25 του Μάρτη και είχαν καταλειφθεί ήδη η Πάτρα και η Καλαμάτα από τους επαναστάτες. Το άρθρο της εφημερίδας καταλήγει πως μελετώντας το θέμα αυτό ο ερευνητής καταλήγει σε ένα φοβερό και ανατριχιαστικό συμπέρασμα, ότι: η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που αγιοποιήθηκαν ήταν δολοφόνοι ή κάθε άλλο παρά άγιοι (Μ. Κωνσταντίνος, Κύριλλος, Τσάρος Νικόλαος Β΄κ.α) που πολλές φορές έδρασαν εναντίον της πατρίδας και υπέρ της θρησκείας.

Μην ξεχνάμε σαν κρητικοί και σαν Ρεθυμνιώτες ότι παρόμοια περίπτωση έχουμε στο Αρκάδι με τον ηγούμενο Γαβριήλ που θυσιάστηκε με όλους τους άλλους για τα ιδανικά της φυλής, αλλά μέχρι εκεί! Καμία παραπάνω ενέργεια δεν έγινε από την εκκλησία, η από οποιονδήποτε άλλο, απ’ όσο μπορώ να γνωρίζω.

Δεν είναι δουλειά μου και δεν έχω καμιά πρόθεση να προτείνω για αγιοποίηση κανέναν, ούτε και να ερευνήσω παραπάνω το θέμα, αλλά σίγουρα σκέπτομαι μήπως η εκκλησία θα έπρεπε κάποια στιγμή να αναθεωρήσει κάποια πράγματα στα οποία  είναι αγκυλωμένη χιλιάδες χρόνια, γιατί ο κόσμος προχωρεί, μεταβάλλεται και είναι γενικά παραδεκτό, ότι σε όλα ανεξαιρέτως τα πράγματα χρειάζεται εκσυγχρονισμός, μήπως και ο κόσμος δει την θρησκεία με καλύτερο μάτι..

Ρέθυμνο 25-3-2011                                                                 Παπαδάκις Βαγγέλης

Advertisements

4 σχόλια »

  1. Με συγωχρείτε, αλλά είναι αστείο και φυσικά παρωχημένο να λέμε ότι «ο ανώτερος κλήρος συμμάχησε με τους Οθωμανούς και αφόρισε την επανάσταση» ή ότι ο άγιος Γρηγόριος Ε΄ ήταν τουρκόφιλος (ο οποίος αφόρισε την επανάσταση για να σώσει το λαό από το μαχαίρι, αλλά δεν έσωσε το τομάρι του, ενώ ήταν σίγουρος ο θάνατός του).
    Η ιστορία έχει γραφτεί (όχι τώρα, αλλά από ανθρώπους που έζησαν την επανάσταση) και όλοι αυτοί τον πατριάρχη Γρηγόριο Ε΄ τον τίμησαν ως ήρωα, δεν τον θεώρησαν προδότη. Εξαιρείται ο ανεκδιήγητος Κοραής – ζητώ συγγνώμη από τους φίλους του – που από τη μακρινή Γαλλία ασκούσε ασφαλή κριτική στην πορεία του έθνους…
    Εδώ δημοσιεύεται ένας κατάλογος με 80 αρχιερείς που θανατώθηκαν κατά την Επανάσταση του 1821, είτε πολεμώντας είτε για αντίποινα είτε επειδή ήταν οι φυσικοί αρχηγοί των ρωμιών. Όλοι αυτοί ήταν τουρκόφιλοι; Μήπως τρελάθηκαν οι Τούρκοι και σκότωναν τους δικούς τους;
    http://o-nekros.blogspot.gr/2011/03/1821.html
    Και εδώ οι Κρήτες αρχιερείς του 1821, όλοι νεκροί: http://o-nekros.blogspot.gr/2012/06/1821.html
    Αν είναι άγιος ο Διάκος (και μακάρι), θα το αποκαλύψει ο Θεός. Ας αφήσουμε κάτι και γι’ Αυτόν… Αγιάζει εκείνος που πεθαίνει για την ορθόδοξη πίστη του, γιατί αυτή είναι μια θυσία αγάπης και για το συνάνθρωπο, ενώ η θυσία για την πατρίδα μπορεί να μη συνοδεύεται από αγάπη. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο.
    Ευχαριστώ.

    Σχόλιο από Θεόδωρος Ρηγινιώτης — 21 Σεπτεμβρίου 2014 @ 10:44 μμ | Απάντηση

    • Δεν μου αρέσει και δεν συνηθίζω να αντιδικώ. Σέβομαι τις απόψεις του καθενός ειδικά αν είναι διασταυρωμένες, για την καλύτερη δυνατή ανακάλυψη της αλήθειας. Θα μπορούσα να γράψω πολλά για το συγκεκριμένο θέμα, αλλά καθένας πιστεύει αυτό που θέλει και του αρέσει, οπότε δεν υπάρχει λόγος.
      Μερικές αράδες του αφορισμένου μεγάλου κρητικού των γραμμάτων Καζαντζάκη με καλύπτουν πλήρως.
      «Δεν τον φοβάμαι το Θεό, αυτός καταλαβαίνει και συχωρνάει. Τους ανθρώπους φοβάμαι. Αυτοί δεν καταλαβαίνουν και δε συχωρνούν».
      Και το συγκλονιστικότερο.. «Όσο υπάρχουν παιδιά που πεινούν, Θεός δεν υπάρχει»! εδώ θα πρόσθετα και λόγω επικαιρότητας και οσο πνίγονται στο αιγαίο..

      Σχόλιο από Παπαδάκις Βαγγέλης — 4 Φεβρουαρίου 2016 @ 11:28 μμ | Απάντηση

  2. Δεν μου αρέσει και δεν συνηθίζω να αντιδικώ. Σέβομαι τις απόψεις του καθενός ειδικά αν είναι διασταυρωμένες, για την καλύτερη δυνατή ανακάλυψη της αλήθειας. Θα μπορούσα να γράψω πολλά για το συγκεκριμένο θέμα, αλλά καθένας πιστεύει αυτό που θέλει και του αρέσει, οπότε δεν υπάρχει λόγος.
    Μερικές αράδες του αφορισμένου μεγάλου κρητικού των γραμμάτων Καζαντζάκη με καλύπτουν πλήρως.
    «Δεν τον φοβάμαι το Θεό, αυτός καταλαβαίνει και συχωρνάει. Τους ανθρώπους φοβάμαι. Αυτοί δεν καταλαβαίνουν και δε συχωρνούν».
    Και το συγκλονιστικότερο.. «Όσο υπάρχουν παιδιά που πεινούν, Θεός δεν υπάρχει»! εδώ θα πρόσθετα και λόγω επικαιρότητας και οσο πνίγονται στο αιγαίο..

    Σχόλιο από Παπαδάκις Βαγγέλης — 5 Φεβρουαρίου 2016 @ 2:49 μμ | Απάντηση

  3. ντροπη σας να διαδιδετε τετοια ψευδη αισχος!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    Σχόλιο από σκυλιτσια — 30 Μαρτίου 2016 @ 8:12 μμ | Απάντηση


RSS feed for comments on this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: