Άγονη γραμμή

18 Μαΐου 2010

Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ποντίων (19 Μαΐου)

Filed under: Φρυγανάκης Γεώργιος — Άγονη Γραμμή @ 8:11 πμ
Tags:


Η πρόσφατη επίσκεψη του Τούρκου Πρωθυπουργού και της πολυπληθούς κουστωδίας του στη χώρα μας πέντε μόνο μέρες πριν από την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ποντίων και τα δημοσιεύματα σχετικά με την πρόταση της Τουρκάλας υπουργού παιδείας για απάλειψη των εχθρικών αναφορών στα σχολικά βιβλία των δύο κρατών, όπως οι «προβληματικές» αναφορές των δικών μας στη συμπεριφορά των Τούρκων απέναντι στους Ποντίους (1 ), ενισχύουν το «ειδικό βάρος» της φετινής  επετείου.

Η 19η Μαΐου έχει ανακηρυχθεί  ως Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των  Ελλήνων του Πόντου με ομόφωνη απόφαση της Βουλής των Ελλήνων (2) μόλις το 1994. Τέτοια μέρα το 1919 ο Κεμάλ μπήκε στη Σαμψούντα  επιχειρώντας να δώσει με τη φωτιά και το τσεκούρι  την «τελική λύση» στο ποντιακό ζήτημα – τακτική δοκιμα­σμένη με επιτυχία και στην περίπτωση των Αρμενίων. (3) Αυτό διάλεξε ως καλύτερο δώρο για τα γενέθλιά του ο εξαγριωμένος  «γκρίζος λύκος», όπως τον αποκαλούσαν οι αφιονισμένοι οπαδοί του…

Η «γενοκτονία» ως διεθνής νομικός όρος διαμορφώθηκε κυρίως στη δίκη της Νυρεμβέργης κατά των ναζί εγκληματιών του Β` Παγκ. Πολέμου και πέρασε στο Διεθνές Δίκαιο το 1948 από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών με τη Σύμβαση της Ρώμης για τα Aνθρώπινα Δικαιώματα. Σύμφωνα με αυτή «γενοκτο­νία είναι η εσκεμμένη πρoσπάθεια καταστροφής ολικά ή μερικά μιας εθνικής, εθνοτικής, φυλετικής ή θρη­σκευτικής ομάδας».

Στην περίπτωση του αφανισμού των Ελλήνων της Μ. Ασίας και ειδικότερα του Πόντου στοιχειοθετείται α­πόλυτα η εγκληματική πρόθεση των γενοκτόνων, δη­λαδή των Νεότουρκων, που διαπνέονταν από την ιδε­ολογία του παντουρκισμού και της καθαρότητας του Ισλάμ, όπως αποκαλύφθηκε όταν, μετά την επικράτη­σή τους το 1908, εξανεμίστηκε το ελπιδοφόρο για τους εύπιστους σύνθημά τους «Ελευθερία, Ισότητα, Αδελ­φοσύνη» (Χουριέτ, Αντουλέτ, Μουσαϊβέτ).

Η περίοδος 1916 – 1923 ήταν το αποκορύφωμα του ξεριζωμoύ των Ελλήνων του Πόντου, που ήρθε να δια­κόψει μια τρισχιλιετή ιστορική συνέχεια. Τελικός απολογισμός:  353.000 εξοντώθηκαν, με πράξεις που δεν υπάρχουν λόγια να τις περιγράψουν. 1.500.000 πήραν το δρόμο της προσφυγιάς προς τη μεσημβρινή και τη Νότια Ρωσία.. Μετά τη Συν­θήκη της Λοζάνης και την ανταλλαγή των πληθυσμών ο αποδεκατισμένος ποντιακός ελληνισμός παίρνει το δρόμο του γυρισμού στην προαιώνια πατρίδα με μόνη παρηγοριά το «Ή Ρωμανία πέρασε, ανθεί και φέρει κι άλλα». Κανείς Ελληνοπόντιος δεν απέμεινε στην ιστορική του εστία, εκτός από 300.000 που βίαια εκτουρκίστηκαν και εξισλαμίστηκαν. Αν όλα αυτά δεν συνιστούν  γενοκτονία τότε τι συνιστούν;

Η γενοκτονία, εξάλλου, των Ποντίων (και όχι μόνο) πιστοποιεί­ται από εκατοντάδες διπλωματικά έγγραφα Ευρωπαί­ων και Αμερικανών πρεσβευτών στην Εγγύς Ανατολή, μαρτυρίες επιζώντων και, κυρίως, τα δημοσιεύματα και τις δηλώσεις των Νεότουρκων της κρατικής εξουσίας. ( 4)

Αλλά και προς τι η αναγνώριση της γενοκτονίας των Ελληνομικρασιατών, άλλα προβλήματα δεν έχουμε τώρα; θα μπορούσε να ρωτήσει κάποιος, όχι κατ’ ανάγκη κακοπροαίρετος.

Τα λόγια του Χίτλερ «Ποιος θυμάται τους Αρμένιους;» οδήγησαν στο ολοκαύτωμα των Εβραίων. Αυτό μας λέει τίποτε;

Η μνήμη, λοιπόν, και τα μνημεία της γενοκτονίας των Πο­ντίων για μας συνιστούν απλώς χρήση του δικαιώμα­τος μας στην ιστορική μνήμη αλλά και εκπλήρωση του υψηλού χρέους μας απέναντι στα θύματα του ελληνι­σμού. Δεν συνιστούν τροφοδότηση μνησικακίας, γιατί με το «οφθαλμόν αντί οφθαλμού», όπως έλεγε ο Γκά­ντι, θα τυφλωθεί όλος ο κόσμος. Συνιστούν τροφοδό­τη της αυτοκριτικής και της αυτοπροστασίας μας. Γιατί η ιστορία εκδικείται τους αμνήμονες, όπως επιβεβαιώ­θηκε και στην Κύπρο, την Πόλη, την Ίμβρο και στην Τένεδο… Αντίθετα η μνήμη της αλήθειας των γεγονό­των αποτελεί την καλύτερη υποδομή για την οικοδό­μηση ενός μέλλοντος χωρίς ολοκαυτώματα.

Και στην σύγχρονη (;) Τουρκία, όμως, τέτοιες μέρες μνήμης προσφέρουν την ευκαιρία να δει κατάματα την ιστορία, προχωρώντας σε μια αντικειμενική κριτική θε­ώρηση του παρελθόντος της και προβάλλοντας μια άλλη ταυτότητα, απαλλαγμένη από τις σταθερές που ανακυκλώνουν τα πογκρόμ και την αδιαλλαξία της∙ να τολμήσει τη ρήξη με το χθες∙ να αποστασιοποιηθεί από τους δράστες των γενοκτονιών∙ να αποενοχοποιηθεί, όπως έκανε η σύγχρονη Γερμανία με το ναζισμό. Το οφείλει στις νέες γενιές της…Στο παρόν και στο μέλλον της…Από την αλήθεια ποτέ τελικά κανείς δεν βγαίνει χαμένος.

Όσο, όμως, σ’ αυτή τη χώρα η «δημοκρατία» θα φοράει χακί και θα θεωρείται… εθνικό σπορ η παραβίαση  του εναέριου χώρου μας, όλα αυτά θα ακούγονται σαν… πoντιακό ανέκδοτο!

Και φυσικά το μήνυμα που έστειλαν προς όλους τα έξι τουρκικά μαχητικά F16 παραβιάζοντας τον εθνικό εναέριο χώρο της Λέσβου και της Λήμνου δύο μόλις ώρες πριν την επίσκεψη Ερντογάν στην Αθήνα, δεν μπορεί να είναι άλλο απ’  ότι  στη γειτονική μας χώρα…»το χακί καλά κρατεί»…

1. Έθνος Κυριακής, 9.5.2010

2.Μέχρι σήμερα τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου από τους Τούρκους έχουν αναγνωρίσει α) σε επίπεδο κρατικής οντότητας: η Βουλή των Αντιπροσώπων της Κυπριακής Δημοκρατίας και πολύ πρόσφατα, στις 11 Μαρτίου 2010, το Σουηδικό Κοινοβούλιο (αναγώριση της γενοκτονίας συγχρόνως των Αρμενίων και των Ασσυρίων),και β) σε επίπεδο ομοσπονδιακό: οι πολιτείες των ΗΠΑ, Νέα Υόρκη (2002), New Jersey (2002), Columbia (2002), South Carolina (2003), Georgia (2003), Pennsylvania (2003), Cleveland (2005). Παράλληλα ενώ το θέμα έχει απασχολήσει το Οικονομικό και Κοινωνικό Συμβούλιο του ΟΗΕ  και τον Οργανισμό για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη».

3.Σε έγγραφο του αυστριακού υπουργού Εξωτερικών προς το Βερολίνο το 1916 αναφέρονται τα εξής: «Η πολιτική των Τούρκων είναι μέσω μιας γενικευμένης καταδίωξης του ελληνικού στοιχείου, να εξοντώσει τους Έλληνες ως εχθρούς του Κράτους, όπως πριν τους Αρμένιους. Οι Τούρκοι εφαρμόζουν τακτική εκτόπισης των πληθυσμών, δίχως διάκριση και δυνατότητα επιβίωσης, απ’ τις ακτές στο εσωτερικό της χώρας, ώστε οι εκτοπιζόμενοι να είναι εκτεθειμένοι στην αθλιότητα και τον θάνατο από πείνα. Τα εγκαταλειπόμενα σπίτια των εξοριζομένων λεηλατούνται από τα τούρκικα τάγματα τιμωρίας ή καίονται και καταστρέφονται. Και όλα τα άλλα μέτρα τα οποία εις τους διωγμούς των Αρμενίων ευρίσκοντο εις ημερησίαν διάταξιν, επαναλαμβάνονται τώρα εναντίον των Ελλήνων».

4. Xακί Xαμή μπέης, βουλευτής της Σινώπης:«Tο πρόσωπό μας θα είναι αιώνια κηλιδωμένο εξαιτίας των εκτοπίσεων». Γιαχγιά Γκαλίπ, βουλευτής Kίρσεχιρ: « θέλω όλοι να είναι μάρτυρες ότι εγώ δεν συμφωνώ για τον εκτοπισμό κανενός. H εξορία είναι μια βόμβα για τη χώρα. Eίναι τρομερό. Πόσα χρόνια μετά θα τα πληρώσουμε… Tους εγκληματίες να τους επιλέξουν τα δικαστήρια, όπως και τους αθώους». Σαλαχατίν μπέης, βουλευτής Mερσίνης: «…Μήπως η επιθυμία της Eθνοσυνέλευσης είναι να μην απομείνει κανένας μη μουσουλμάνος, να εξοριστεί και να αφανιστεί μέχρι κι ο τελευταίος; (…) Kύριοι, μια κυβέρνηση, μια κυβέρνηση ισλαμική, μια κυβέρνηση οσμανική, ότι θέλετε πείτε, μια κυβέρνηση τουρκική είναι η κυβέρνηση όλων των υπηκόων που τελούν υπό τις εντολές της, ανεξαρτήτως θρησκείας, φύλου, θρησκευτικού δόγματος. Ή μήπως είναι κυβέρνηση μόνο των μουσουλμάνων; Θα απονείμει ίση δικαιοσύνη; Γιατί θέτουμε μια πολιτική αφανισμού και καταστροφής; …»

2 Σχόλια »

  1. Όλα θέλουνε να τα ξεχάσομε, γλώσσα, ιστορία και άλλα πολλά που αποτελούν την υπόστασή μας. Όμως όσο κι αν προσπαθούν δε θα μπορέσουν. Όποια συμφωνία και αν υπογράψουν δε θα μπορέσουν. Η τουρκοκρατία είναι ριζωμένη στην ψυχή και στο σώμα του λαού μας. Εμείς οι δάσκαλοι έχομε χρέος να μην ξεχαστεί, γιατί τότε ουαί ημίν.

    Σχόλιο από Παναγιώτης Μ.Παρασκευάς — 18 Μαΐου 2010 @ 5:56 μμ | Απάντηση

  2. Ανήμερα της θλιβερής επετείου της Ποντιακής Γενοκτονίας, την Τετάρτη 19 Μαΐου, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας, ζήτησε από τους μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης της Γ΄ λυκείου που συμμετέχουν στις απολυτήριες εξετάσεις, να αναλύσουν στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας το έργο του Γιώργου Ιωάννου … «Το σπίτι του Κεμάλ». Η επιλογή του συγκεκριμένου κειμένου την συγκεκριμένη ημέρα, προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις αφού το έργο πραγματεύεται τις διαδοχικές επισκέψεις μίας Τουρκάλας, που εγκατέλειψε τη Θεσσαλονίκη με την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1923, στο σπίτι που έζησε, δίπλα ακριβώς από αυτό που γεννήθηκε ο Κεμάλ Ατατούρκ και σήμερα στεγάζει το τουρκικό προξενείο. […]

    «Λυπάμαι για αυτό που έγινε. Την ίδια ώρα που ο Ελληνισμός τιμάει τους 350.000 νεκρούς της Ποντιακής Γενοκτονίας, το υπουργείο Παιδείας επέλεξε να τιμήσει τον σφαγέα τον προγόνων μας. Δεν ξέρω αν είναι συμπτωματικό, αλλά πολλά περίεργα συμβαίνουν τελευταία στο υπουργείο Παιδείας» δήλωσε ο πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας κ.Γεώργιος Παρχαρίδης που θα αποστείλει σχετική επιστολή διαμαρτυρίας προς την υπουργό Παιδείας κυρία Άννα Διαμαντοπούλου.
    «Με προβληματίζει η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος, τη συγκεκριμένη μέρα. Σκεφτείτε τι θα πουν οι Σουηδοί συνάδελφοι που πρόσφατα ψήφισαν υπέρ της αναγνώρισης της Ποντιακής Γενοκτονίας, αν πληροφορηθούν πως αντιμετωπίζει το θέμα το ελληνικό υπουργείο Παιδείας» δήλωσε από την πλευρά του ο βουλευτής Σερρών της ΝΔ κ.Αναστάσιος Καρυπίδης.

    Την ίδια ώρα, χιλιάδες κόσμου συμμετείχαν στη συγκέντρωση που πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα στην πλατεία Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη για να τιμήσουν τη Γενοκτονία των 353.000 Ελλήνων του Πόντου.
    Στην εκδήλωση μίλησαν οι βουλευτές που πρωταγωνίστησαν στην αναγνώριση της Γενοκτονίας από τη σουηδική Βουλή, ενώ συγκίνηση προκάλεσε η ομιλία του υπερασιωνόβιου (108 ετών) Χαράλαμπου Μητσόγλου, από την Μπάφρα του Πόντου, ο οποίος αναφέρθηκε στα βιώματά του από τις τραγικές εκείνες ημέρες.
    Μετά τη συγκέντρωση πραγματοποιήθηκε πορεία η οποία ολοκληρώθηκε στο τουρκικό προξενείο της Θεσσαλονίκης, όπου οι εκπρόσωποι της ΠΟΕ θυροκόλλησαν το ψήφισμα για την αναγνώριση της Γενοκτονίας.

    Σχόλιο από na xarw to paidagwgiko mondelo — 23 Μαΐου 2010 @ 9:35 πμ | Απάντηση


RSS feed for comments on this post.

Σχολιάστε

Blog στο WordPress.com.